Massiiviset avoimet verkkokurssit (Massive Open Online Course, MOOC) ovat laajoille opiskelijajoukoille avoimesti (maksuttomasti) tarjottavia verkkototeutuksia, joiden toteutus- ja jakelutavat vaihtelevat palveluntarjoajasta riippuen. Yleisenä tavoitteena on kuitenkin mahdollistaa uudenlainen ajasta ja paikasta riippumaton ja avoin opiskelun hyödyntäen yhteisöllistä oppimista verkossa. Ensisijaisesti MOOCit avaavat siis opiskelumahdollisuuden myös niille, joilla ei formaaliin tai tietyn sisältöiseen koulutukseen olisi muuten pääsyä. Pelkkä tiedonlähteille pääsy ei kuitenkaan vielä takaa oppimista, vaan ideana on hyödyntää informaalin oppimisen antia ja yhdistää se formaaliin oppimiseen.
MOOCeja voidaan hyödyntää mm. personoiduissa opinpoluissa, valinnaistarjonnan lisäämisessä, täydennyskoulutuksessa, opintojen tutustumiskursseina sekä kertauskursseina. MOOCeja voidaan käyttää myös käänteisen opetuksen tapaan, jolloin opiskelijoille tarjotaan muualta organisoidun verkkokurssin suorituksen tueksi omassa oppilaitoksessa lähiopetusta ja/tai -ohjausta (Hiidenmaa 2013).
Meillä Suomessakin puhutaan yleisesti MOOCeista, mutta meidän koulutuskentässä oikeampi nimitys näille tuotoksille olisi pieni avoin verkkokurssi (Small Open Online Course, SOOC), jossa osallistujia ei ole satojatuhansia, kuten MOOCeissa, vaan "vain" satoja tai tuhansia osallistujia. Muuten periaate on sama kuin edellä kuvatuissa MOOCeissa.
Perinteisempi verkko-opetuksen toteutusvaihto on myös saanut uuden nimen ja kirjainlyhenteen: pieni suljettu verkkokurssi (Small Private Online Course, SPOC). Tähän kategoriaan menisi varmasti suurin osa Suomessa viime vuosina toteutetuista verkkokursseista jo siksikin, että toteutus on usein jollain suljetulla alustalla (Optima, Moodle, Frontier, Blackboard, ...) ja osallistujajoukko koostuu tietystä vuosikurssista (kymmeniä tai maksimissaan satoja opiskelijoita).
Kyse ei siis ole mistään uudesta ilmiöstä: suuressa maailmassa on vain annettu uusi nimitys noille käsittämättömän suurille toteutuksille, jollaisista meillä Suomessa saadaan vain haaveilla - tai itse en ainakaan ihan heti keksi toteutusta, jolle Suomessa saataisiin satoja tuhansia osallistujia, kun ei meillä ole millään alalla niin suuria opiskelijamääriäkään ;-)
Meillä Suomessa MOOCeista kohistaan lähinnä Helsingin yliopistossa, mutta todellisuudessa heilläkin on kyse SOOCeista, sillä ei noista vielä niin massiivia toteutuksia ole kehkeytynyt :-)
Hiidenmaa, P. (2013), Jos vastuaus on mooc, mikä on kysymys? Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia, Helsingin yliopisto. Saatavilla verkossa os. http://ok.helsinki.fi/wp-content/uploads/2014/01/Jos_mooc_on_vastaus.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti