perjantai 15. elokuuta 2014

Fipped classroom - osa 2

Jatkanpa vielä vähän tuosta flipped classroom -menetelmästä, kun satuin lukemaan siitä hyvän artikkelin. Bill Tucker kirjoitti jo pari vuotta sitten Education Next -julkaisussa havainnollistavan esimerkin flipped classroomin käytöstä. Käykääpäs siis lukemassa tuo, jos haaveilette menetelmän käyttönotosta.

Tucker, B (2012), The Flipped Classroom - Online instruction at home frees class time for learning. Education next, Winter 2012, saatavilla verkossa os. http://educationnext.org/files/ednext_20121_BTucker.pdf

Artikkeli kertoo kahden opetttajan oivalluksesta siitä, miten aikaa oppitunneilla voidaan käyttää uudella tavalla, jos oppilaiden tiedonjanoa kasvatetaan jo ennen tuntia esim. videoleikkeillä. Juju ei siis ole noissa videoleikkeissä sinällään, vaan oppitunnin hyödyntämisessä uudella tavalla, jolloin aikaa jää paremmin myös yksilölliselle ohjaukselle sekä eriyttämiselle. Flipped classroon -ajattelu oli syntynyt!

Artikkelin opettajat vaativat opiskelijoita myös tekemään muistiinpanoja ja kysymyksiä ennakkomateriaalista, jolloin videoiden katsominen ei ole vain viihdykettä tai toissijaista toimintaa; siihen pitää oikeasti perehtyä. He ovat saaneet myös ns. ongelmanuoret takaisin opintojen pariin.

Arikkelissa kuvataan myös muita kokeiluja sekä menetelmän etuja ja varjopuolia. Kannattaa lukea!


Wordle-sanapilvi artikkelista :-)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti