torstai 14. elokuuta 2014

Fipped classroom

Maailmalla kohistaan kovasti käänteisestä opetuksesta eli flipped classroom -menetelmästä. Itsekin olen tätä jo kokeillut vaihtelevin tuloksin.

Flipped Classroom
Created by Knewton and Column Five Media

Osa opiskelijoista on sitä mieltä, että tämä on parasta opetuksen saralla ikinä, osa taas on sitä mieltä ettei Leena opeta ollenkaan. No, niinkuin kaiken opetuksen suhteen, asioista voidaan perustellusti olla montaa mieltä. .

Itse käytin tätä ensimmäisen kerran ryhmän kanssa, jossa suurin osa innostui asiasta valtavasti. Käytin ennakkomateriaaleina paitsi videoita, niin myös artikkeleita, kirjoja ja asiantuntijapuheenvuoroja. Lähiopetuksessa sitten pureuduttiin erilaisiin tehtäviin ja pulmiin, keskusteltiin aineiston herättämistä ideoista ja kysymyksistä, määriteltiin asioita aineiston perusteella, luotiin uusia ideoita sekä syvennettiin teemaa tarvittaessa. Toteutus onnistui mielestäni erinomaisesti; tai no, pari opiskelijaa oli tosiaan sitä mieltä, ettei Leena opettanut lainkaan. Suurin ongelma näiden opiskelijoiden kanssa oli varmasti sinä, etteivät he kovinkaan usein päässeet noille lähitunneille. Ei siis ollut mikään ihme, jos koko jutun juoni ei oikein auennut.

Seuraava yritys menetelmän hyödyntämisestä kaatui siihen, että opiskelijat huomasivat etäopiskelumahdollisuuden, joten lähitunenille jäi vain pari opiskelijaa. Liian pienen ryhmän kanssa on vaikea toteuttaa ryhmätöitä ja muita keskusteluja. Itsellä on vielä kehittelyn alla verkkototeutus käänteisestä opetuksesta: miten lähiopetuksen pohdinnat, ryhmätyöt ym. saisi järkevästi toteutettua verkossa; siis muutenkin kuin miljonalla verkkokeskustelulla ;-) .

Uusi ryhmä startttaa taas syysykuussa, joten katsotaan nyt sitten mennäänkö käänteisesti vai miten päin ...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti