tiistai 3. helmikuuta 2015

Yhteistoiminnallista TVT:n opetuskäyttöä oppimassa

Koulututsteknologian hyödyntäminen opetuksessa on hieman haasteellinen asia opettaa eteenkin korkeakoulussa, jossa on sekä opettajat että opiskelijat tottuneet luennoivaan opetustapaan. Tavoitteena oli jo viime syksynä kokeilla jotain uutta, mutta viidennen (+n) vuoden opiskelijoita oli vähän haasteellista saada muutamaan opiskelutottumuksiaan. Näin ollen ajattelin nyt kevään aikana tuoreempien opiskelijoiden kanssa kokeilla ideaa uudelleen.

Lähtötilanne oli siis se, että opetussuunnitelman mukainen opintojakso alkoi tammikuun alussa. Vaihtoehtoina olisi ollut perinteinen opettajan suunnittelema ja vetämä opintojakso tai jotain muuta. Itse päädyin tekemään jotain muuta. Tavoitteena on keskustella opintojaksolla mahdollisimman paljon, aktivoida opiskelijoita itse etsimään käsiteltävään teemaan liittyvää tietoa, soveltaa erilaisia yhteistoiminnalisia rakenteita sekä tietoteknisiä sovelluksia sekä antaa päätösvaltaa kurssin asioista myös opiskelijoille.

Ensimmäiset kaksi tapaamiskertaa käytettiin lähtötilanteesta keskustelemiseen: millaista on hyvä opetus, millainen on hyvä opettaja ja mitkä asiat tällä hetkellä puhututtavat koulumaailmaa. Näiden keskustelujen koontina saatiin opintojakolle sisältöteemat. Sisältöteemojen valinnassa hyödynnettiin AnswerGarden -sovellusta, joka muodostaa opiskelijoiden kirjaamista teemoista/sanoista (max 20 merkkiä) sanapilven. Mitä useampi vastaaja on saman teeman kirjoittanut, sitä isommalla se sanapilveen tulee.

AnswerGardenista saatu sanapilvi teemoista

Opettajan ominaisuudessa sain käyttää veto-oikeutta ja karsia teemoista ne, joita käsitellään muilla opintojaksoilla, kuten samanaikaisopetus ja sosiaalinen media. Lisäksi joitakin teemoja yhdistettiin, kuten mobiilioppiminen ja BYOD. Lisäksi ulkomaiden esimerkit ja välineet otettiin koko opintojakson kantavaksi teemaksi, joten niitä käydään läpi jokaisen teeman yhteydessä. Lisäksi sain lisätä teemoihin yhden oman teemaan, jonka katsoin listalta puuttuvan ja se on (yllättäen) tulevaisuuden taidot ja niitä edistävät opetusmenetelmät.

Kevään teemat ovat kootusti seuraavat:
  1. OPS 2014
  2. Tietotekniikan oppiaineen arvopohja
  3. Tulevaisuuden taidot ja niitä edistävät opetusmenetelmät
  4. Sähköiset yo-kirjoitukset
  5. Tekijänoikeudet
  6. Ohjelmoinnin opetus perusopetuksessa
  7. Mobiilioppiminen ja BYOD
  8. Pelit, pelinomaisuus ja pelillisyys
  9. Erilaiset oppijat ja eriyttäminen
  10. Vaihtoehtoiset opetusmenetelmät, esim. flipped classroom
  11. Avoimet oppimateriaalit
  12. Arviointi
  13. Tulevaisuuden visio
 Alku näyttää lupaavalle ja mielekkäälle ainakin näin opettajan näkökulmasta. Kerron myöhemmin lisää ;-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti